Cadeau

We zitten aan tafel te eten. Ik vraag: “Hoe was het op school?” Ze kijken elkaar aan. Wie zal vandaag als eerste antwoorden? De een zegt: ”Goed”.
De ander bromt: “Oké”.

En ik? Ik krijg een flashback. Ik zie mezelf met mijn ouders aan tafel zitten, terwijl ze me dezelfde vraag stellen. Wat ik antwoord? “Goed . . ."

Ik hoor zo vaak van ouders dat hun kind weinig deelt over school, niet vertelt wat er is gebeurd, hoe het was. Bij ons zijn de gesprekken inmiddels veel gezelliger en is iedereen betrokken. Soms moeten we zelfs afspreken wie als eerste mag. Hoe dat komt?

Ik stel tegenwoordig andere vragen. Bijvoorbeeld, Heb je vandaag gelachen op school? Hoe kwam dat? De vraag ‘Hoe was het op school?’ is voor een kind veel te open. Er zit geen richting in en je kind weet vaak niet waar te beginnen. Door te starten met een meer gerichte vraag en dan te luisteren en verder vragen ontstaat er een gesprek.

Hier stellen de kinderen ook vragen aan ons. Je kunt je voorstellen hoe ze dubbel liggen als ik de vraag krijg, ‘Wie peuterde er vandaag op werk in zijn neus? ‘

Wil jij ook andere vragen stellen? Via de link kun je 28 andere vragen downloaden. Ik ben heel benieuwd wat voor gesprekken dit gaat opleveren.